Människan

Vad är mänskliga rättigheter egentligen? Det är några punkter som finns nedskrivna. De är till för att vara rättigheter och vägledningar helt enkelt. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta om detta. Hur många i världen följer detta? Eller ens vet att de finns?


Vi både ser och vet så lite om vår omvärld. Det vi lever i präglas vi av. Vi är beroende av den mark vi lever på. Vår familj och vänskapskrets formar oss, vi blir som dem om vi inte säger ifrån. Somliga sliter sig loss och beger sig iväg för att finna ett nytt liv, ett nytt sätt att leva på. Möjligheterna är så stora. Har vi bara viljan så kan vi göra så mycket. Detta är dock begränsat, oerhört begränsat tyvärr. Jag kan fara vart jag vill, pengarna kan jag egentligen rätt lätt tjäna ihop, eller få bidrag. Jag kan åka iväg och se min värld. Jag lär mig hur den ser ut, jag får bilder som jag föreställer mig ifrån. Jag kan kolla på tv, internet och tidningar och faktiskt till stor del veta hur folk i omvärlden har det. Det är min rättighet att få möjligheten till det. Mitt land är inte fattigt, vi spenderar ganska mycket pengar på diverse saker. För vi kan göra så här, vi kan ge varann stora möjligheter. Vem som helst kan med lite skicklighet och smarthet bilda ett parti, och ha en möjlighet till att styra landet. Vem som helst kan göra detta!


Men hur är det med de andra miljader människor som lever på jorden? Det finns de som inte ens kan gå utanför sin by och överleva i alla fall. Andra får inte ens vara i sin by, för de är inte välkomna. Vissa lever i en stor stad med väldigt många människor, vilket resulterar stor orättvisa och strid. Endel sover ute på gatorna, andra ligger i varma sängar. Vårt ego säger till oss att unna oss själva, istället för att hjälpa andra. Det mest humana som finns är förmodligen egoismen. Att förse sitt eget, och inte bry sig om de andra.


Kolla bara värdet på en lunch som jag får serverat en skoldag, den har väldigt mycket mer värde i andra länder. Den är eftertraktad och unik för många. Jag blir fullkomligt galen då jag ser andra människor som inte uppskattar sin tillvaro. De utnyttjar inte sina möjligheter och är missnöjda med hur vi lever. Dessa människor skulle själva kunna påverka om de ansträngde sig. Det är deras rättighet, så som de andra människor som lever runt omkring oss.


Vi gör saker för att vi kan. Vilket för mig galen, för vi borde inte få göra så mycket som vi gör.


Kommentarer
Postat av: Denniz Ganevik

Läs allt om en kille som är heterosexuell, men som ändå sminkar sig.

2009-05-23 @ 02:16:20
URL: http://dennizganevik.blogg.se/
Postat av: Bea

bra blogg!

2009-05-23 @ 02:19:34
URL: http://beatricebrorsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0