Stockholmsresan

Just nu sitter jag i Älgen, ett av klassrummen. Vi har precis haft lektion med Gudni om bete. Det var intressant, för nu ska jag nog börja tjata på mamma att vi bör ändra rutinerna på beteshagarna hemma. För vår del så är parasitsmittan rätt så stor eftersom hästarna går på samma bete året om. Marken bör få vila i ett år egentligen, så lär man dela upp hagen till två delar, så hästarna får gå på den ena delen ett år, och den andra delen nästa år. Under ett år så hinner parasiterna dö. Med tanke på att vi har unghästar hemma så känns det som om man lär agera nu. Hur vi på ett bra sätt kan lösa det vet jag dock inte.

I helgen var mamma och jag i Stockholm. Första dagen, fredagen anlände vi till Stockholm, hon från Kalmar och jag från Östersund. Vi möttes i T centralen och gick med packningen till lägenheten som vi fått låna. Vi fixade i ordning oss och begav oss till Oscarsteatern. Där fick jag äntligen se Helene Sjöholm live. Med tanke på hur vackert hon sjunger så blev jag förvånad över hennes mörka stämma på sin röst. Hon var rätt kort också, vilket förvånade mig. Jag hade nog förväntat mig en lång och slank kvinna med vacker röst. På scenen var hon lättsam och levde in i sin teater väldigt bra. Jag beundrar henne verkligen.

My Fair Lady handlade om en flicka som hette Eliza Dolittle (Helene Sjöholm). Hon hade en ful dialekt och rätt så fräckt språk, liksom de flesta fattiga som lever på gatan. Eliza försökte sälja en blomma till en äldre stilig karl, Överste Pickering (Michael Segerström). Då får hon veta att polisen befann sig där och antecknade vad hon sa. Det var givetvis ingen polis, bara en man som ogillade hennes talesätt och var benägen om att också tala om det. Denne man var en professor som hette Henry Higgins. Higgins sa att han skulle kunna göra Eliza till en överklassflicka som talar med ett språk som självaste drottningen. Hon skulle med sin nya stil kunna arbeta som blomsterexpititor och tjäna bra med pengar.
Efter ett tag insåg Higgins och Pickering att de faktiskt kände varandra. Higgins kastade åt Eliza en summa pengar och så begav sig männen därifrån. Eliza tog efter ett tag taxin hem till Higgins och hävade att han skulle lära henne att tala bättre. Så Higgins och Pickering gjorde ett avtal om att Higgins skulle under sex månaders tid få Eliza att tala så bra att ingen på drottningens bal skulle märka att hon var en gatuflicka. Pickering skulle stå för alla klädersutgifter och andra nödvändiga summor.
Dagarna gick och istället för att säga korrekt uttalande konsonanter så sa Eliza AAAEEE, IIIEEE, ÅÅÅEEE, ÄÄÄEEE och så vidare. De satt uppe hela nätterna och Higgins brann av irritation för att hon inte kunde höra skillnad på AAAEEE och AAA. Men så en natt när klockan var ungefär tre så sa hon meningen "Den spanska räven...."
Sedan när hon lärt sig rätt talteknik var det träning av korrekta artiga meningar som krävdes. Hon togs till en galopptävling där hon skulle sättas på prov. Hon talade dock med lite udda språk, och berättade om sin konstiga far och vad han gjort i sitt liv. Hon fick en efterhängsare efter denna dagen, som väntade på henne dag ut och dag in utanför Higgins hus där hon bodde.
Så kom den dagen då hon skulle få åka till Drottningens bal. Alla såg beundrande på henne, hon var elegant och vacker. Självaste drottningen ville tala med henne och allt gick som smort. De hade lyckats utmärkt eftersom alla trodde att hon var en prinsessa.
Efter balen flydde hon ifrån Higgins hus. Hon blev förvirrad och visste inte vart hon skulle ta vägen, vad som skulle hända härnäst med henne. Higgins letade efter henne och ville ha henne tillbaka. De stred och bråkade.
Men som alltid så slutade det lyckligt, Higgins och Eliza gifte sig alltså.

Denna musikal var verkligen bra. Nästa år kommer mamma och jag förmodligen åka och se Cats. Där är musiken gjord av samme person som till Phantom of the Opera. Så den lär vara mycket bra.

Hela lördagen vandrade vi omkring i Stockholm, och på söndagen fotade jag i gamla stan sen åkte vi hem.

Nu börjar nästa lektion, hurra. Dags att avsluta. Hej hej /Melina


Jag.


Bild jag fotade i Stockholm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0