Jag borde sova

Det funkar inte att skriva när man måste skriva. Hur ska jag kunna tänka rent och klart nu när mitt huvud säger till mig att jag borde sova? Det jag har att göra klart med mitt temaarbete är att finslipa lite på uppsatsen jag skrev. Men den är jobbig, bara vid tanken på den skriker mitt huvud "MELINA SOV NU". Men jag vägrar, jag trotsar helt enkelt mig själv, mitt översta jag och försöker i alla fall.


Egoism är en stark egenskap som vi människor har, men kan det vara så att egoismen är bra? På vilket sätt kan den vara bra i så fall? Kanske att människan känner en egoism att överleva i världen, därför alltså inser att den måste hålla reda på världen för att kunna överleva och föra sina gener vidare? Men tänker vi människor så, eller är det en instinkt som vi är omedvetna om? Vi kan påverka hur vi vill att våran tillvaro ska se ut. Vi kan dock inte bestämma helt hur vi vill att världen ska göra, hur den skall reagera på de olika förändringar som vi gör. Men vi vet vad vi gör, vi ser vad som kan hända. Djuren kan inte göra så, de kan se att saker och ting förändras, men inte förutspå vad det kan ge för konsekvenser. Det är det som ger oss en så stor makt. Vi gör allt för att vi kan. En viss egoism måste finnas i varje människa. Sedan kan man ju definera egoism i olika grader samt i olika syften.

Vi formar oss utifrån den tillvaro vi lever i. Men vissa gener från våra förfäder påverkar oss och gör oss till en unik individ. Vi har alla våra olika starka egenskaper och intelligensförmågor. Vi är onekligen en smart art med mer eller mindre förnuft. Ibland tror jag dock att egoismen tar över och får oss att göra saker som endast är till vår egen fördel. Men detta är inte ett levesätt vi har. Eftersom vi är beroende på något vis av människorna runt omkring oss måste vi se till att de finns kvar hos oss. Därför agerar vi på sådana sätt som gör att de stannar kvar. Om vi nu skulle mista dem, inser vi hur svår ensamheten är. Jag tror att det är en naturlig instinkt som vi har. Vissa slåss för att få sin vilja igenom, på något vis. Det betyder inte alltid betyda att det gäller fysisk våld. Varför man slåss kan bero på svartsjuka och längtan. Man vill få bort det som står i vägen för att själv kunna ta plats.


Nu ger jag mig, jag skrev tillräckligt mycket för att förtjäna sömn nu.


God natt, det är fullmåne, jag gillar. /Melina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0